آسیب جداسازی در حوزه‌های یادگیری را به حداقل می‌رسانیم


آسیب جداسازی در حوزه‌های یادگیری را به حداقل می‌رسانیم

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در ساختار جدید سازمان پژوهش آسیب جداسازی مباحث نظری و حوزه فنی و حرفه‌ای نیز به حداقل می‌رسد. 

علی باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ٍ درباره اینکه  ساختار جدید سازمان پژوهش که رئیس این سازمان از برقراری آن خبر داده بود، در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: درباره کلیات این تغییر ساختار  با سازمان امور اداری و استخدامی کشور به توافق رسیده ایم و روی جزئیات و عناوین پست ها در حال مذاکره هستیم تا شرایط احرازشان را به تفاهم برسیم. چون سازمان یک جنله هیات امنایی نیز دارد باید ساختار در آنجا هم به تصویب برسد.

وی ادامه داد: قطعا در اولین جلسه هیات امنا درباره این ساختار صحبت خواهد شد و تصمیم گیری می شود. همه استانداردهای سازمان امور استخدامی کشور را رعایت کرده ایم و ان شالله تا پایان سال حتما اجرایی خواهد شد. 

باقرزاده با بیان اینکه توجه به حوزه های یادگیری و تدوین مجدد برنامه درسی در حوزه های یادگیری و استقرار آنها از جمله اقدامات در ساختار جدید است، بیان کرد: ما روی حوزه های جدید یادگیری مانند سبک زندگی و تفکر و یادگیری سا کار و فناوری نیز تمرکز خواهیم کرد. در واقع تلفیقی از مبانی نظری و مباحث علمی مد نظر است. الان بخش های مختلف مثل ریاضی یا علوم از هم جدا هستند اما در ساختار جدید یک پیوستگی میان برنامه ها و حوزه های یادگیری دیده خواهد شد و آسیب جداسازی مباحث نظری و حوزه فنی و حرفه ای نیز به حداقل می رسد. 

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که برخی دانش آموزان و کارشناسان آموزش و پرورش گلایه دارند که برخی دروسی که تازه به عناوین درسی اضافه شده مانند درس سواد رسانه ای برای پایه هایی پایین تر باید ارائه می شده و نیازسنجی درستی صورت نگرفته است، گفت: متخصصان برنامه های درسی روی نیازسنجی ها کار می کنند و دروس را با مراحل رشد کودک و نوجوان تطبیق می دهند و این را مشخص می کنند که بچه ها در چه سنی آماده دریافت مباحث را دارند. این یک مبحث فنی است و اینکه چرا یک کتاب در پایه دهم یا یازدهم ارائه شده را باید با گروه مولفین به بحث نشست. 

وی اضافه کرد: اما یکی از ماموریت های ما در ساختار جدید این است که مفاهیم را به صورت طولی در پایه های مختلف دنبال کنیم تا به صورت مقطع مقطع این مفاهیم دیده نشوند. مثلا درس سواد رسانه ای یک ضرورت برای دانش آموزان امروز است و در ساختار جدید مشخص می شود که مثلا این نیاز باید در یک پایه به صورت جدا ارائه شود یا در عناوین دروس دیگر گنجانده شود. یعنی قابلیت خرد شدن دارند مفاهیم یا نه. در همه حوزه های ۱۱ گانه این موضوع بررسی می شود. 

باقرزاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه با توجه به حجم دروس آیا گفته برخی از کارشناسان و حتی مسئولان آموزش و پرورش صحیح است که ساعات درسی ما نسبت به استانداردهای جهانی زیاد است و باید کم شود، بیان کرد: من از استاندارد جهانی خبر ندارم و بعید می دانم چنین چیزی استاندارد مشخصی داشته باشد بلکه اقتضائات هر کشور دروس و ساعات درسی را مشخص می کند. اما شناخت ۶ تا ۱۰ ساله خود من می گوید که طی یک فرایند ساعت برنامه درسی تعیین و مصوب می شود. در حال حاضر برای نفی یا اثبات این مبحث زیاد بودن ساعات آموزشی حرفی ندارم اما می گویم آنچه مهم است این است که بررسی شود که ساعات آموزشی با نیاز و شرایط و محتوای دروس تناسب داشته باشد. 

کد خبر ۴۷۳۳۱۰۵

Related posts

Leave a Comment