نظام رتبه‌بندی معلمان با طرح اصلی فاصله دارد/ واگذاری مدارس به بخش خصوصی ممنوع است

اخبار آموزش و پرورش

اخبار آموزش و پرورش وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان که اجرایی شد با طرح اصلی فاصله دارد و دولت باید نظام رتبه‌بندی را به مجلس بیاورد و هر سال در بودجه سنواتی، اعتباری اختصاص دهد.

 

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر» با بیان اینکه برای نخستین بار در یک برنامه جامه و کلی به موضوع آموزش و پرورش پرداخته شده است، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه در 104 بند در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در این برنامه 22 اولویت برای کشور تعیین شده است که یکی از آنها در خصوص تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در لایحه دولت صرفاً یک بند در خصوص آموزش و پرورش آمده بود که آن هم در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه چند قله دارد که یکی از آن قله‌ها مربوط به آموزش و پرورش و دانشگاه است، تصریح کرد: در ماده 79 این قانون دولت مکلف شده است، برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند و تمام اقدامات این وزاتخانه باید بر اساس این سند باشد.

وی به موضوع اجرای طرح «3ـ3ـ6» پرداخت و افزود: برخی گفتند این طرحی شتابزده بوده است و من در جواب گفتم که اگر اجرایی نمی شد هیچ گاه این طرح عملیاتی نمی‌شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با بیان اینکه تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان از دیگر مصوبات این لایحه بوده است، اظهار داشت: این نظام باید براساس شایستگی ها تدوین و انجام شود و این نظامی که اجرایی شد، ضمن تقدیر از آموزش و پرورش اما با طرح اصلی فاصله دارد و دولت باید نظام رتبه‌بندی را به مجلس بیاورد و هر سال در بودجه سنواتی، ارائه تخصیص کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه با تشکیل دانشگاه فرهنگیان برای همیشه به کار بردن کلماتی همچون معلم شرکتی، قراردادی برچیده شد، تصریح کرد: در قانون ششم توسعه به‌کارگیری نیرو صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهدی رجایی قید شده است.

وی ادامه داد: چند سال گذشته سفری به روسیه داشتم، در آنجا دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده بود و مسئولان آموزشی عنوان می کردند اگر این دانشگاه شکل نمی‌گرفت، نظام آموزشی ما منهدم می‌شد؛ در تمام دنیا دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم وجود دارد و با تشکیل این دانشگاه در کشور، نظام آموزشی ظرف 20 سال آینده هدفمند می شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم با انتقاد از جذب معلم از خارج از دانشگاه فرهنگیان، گفت: برخی را با 39 سال سن استخدام کرده اند، این افرادباید 30 یا 35 سال خدمت کنند، پرسش اینجاست این افراد در چه سالی بازنشسته خواهند شد؟ در صورتی که در دانشگاه فرهنگیان جوانان 17 تا 21 ساله وارد شده اند و کاملاً با انگیزه با طراوت تا 50 و 56 سالگی خدمت کرده و حاضر به رفتن به دورترین روستا هم هستند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه باید در آموزش و پرورش کار ریشه‌ای شود، اظهار داشت: رسم شده است که اگر از حقوق معلمان، کارگران، کشاورزان صحبت شود برخی می گویند فلانی پوپولیست هست و اگر نظام رتبه‌بندی و جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد هرم نیروی انسانی تغییر کرده و دیگر درس خوانده ریاضی و امثال آن در مقطع ابتدایی تدریس نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: در قانون ششم توسعه قید شده است که آموزش و پرورش امری حاکمیتی و مولد سرمایه اجتماعی است و واگذاری مدارس به بخش خصوصی ممنوع است.

به گزارش واژه نیوز، وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس، شرف آموزش و پرورش و حیثیت و ناموس معلمان و نظام تعلیم و تربیت است و باید بودجه این وزارتخانه در اولویت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم به موضوع مقاوم سازی مدارس اشاره کرد و افزود: در مجلس هفتم 4 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره برای مدرسه سازی هزینه شد که هزاران مدرسه ساخته و چهره کشور تغییر یافت و در برنامه ششم توسعه 3 میلیارد دلار برای این منظور تخصیص داده شده است.

حاجی بابایی پرداخت، دو برابر مبلغ ذخیره شده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و هوشمند سازی مدارس کشور را از دیگر مصوبات برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: وزارت ارتباطات موظف شده است تمام مدارس در شهرهای زیر 20 هزار نفر را به صورت رایگان هوشمند کند.

انتهای پیام/

برای مشاهده آخرین خبرهای فرهنگی بر روی موضوعات زیر کلیک کنید:

اخبار بازنشستگان

اخبار معلمان حق التدریسی

سرباز معلم
،صندوق ذخیره فرهنگیان

مقالات ارسالی برای واژه نیوز

مهمترین اخبار

کمپین حمایت از بازنشستگان

اخبار آموزش و پرورش

اختلاس های فرهنگی

اخبار اقتصادی و معیشتی فرهنگیان

اخبار بسیج فرهنگیان

اخبار دانشگاه فرهنگیان

پست های مرتبط

2 دیدگاه برای “نظام رتبه‌بندی معلمان با طرح اصلی فاصله دارد/ واگذاری مدارس به بخش خصوصی ممنوع است”

  1. دهکردی

    چرا خبری از رتبه بندی سرایداران وخدماتی های اموزش وپرورش نیست مگر ما غیر از بقیه ایم یا کارمان اسان تر است

  2. پارسا

    با سلام و ادب
    بنده با داشتن 25 سال سابقه خدمت که 12 سال آن در مسئولیتهای اداری و مدیریتی در شرایط سخت و مناطق محروم و کمتر برخوردار سپری شده است . صرفا به دلیل عدم کسب میانگین 90 طی سه سال ارزشیابی از ارتقاء به رتبه عالی حرفه ای باز مانده ام .
    علت ، عدم امکان برخورداری از کلاسهای ضمن خدمت و تشویق نامه و البته کج سلیقگی مدیر در یکی ازآن سه سال بوده که نامبرده از 100 امتیاز سالانه 72 امتیاز منظور نموده که حتی امتیاز 114 سال جاری نتوانسته این خلا را بپوشاند .
    مسئولین امر دم از قانون زده و از کنار این بی عدالتی آشکار گذشتند .
    کاش در صندوق ذخیره هم اینگونه بر مدار قانون حرکت می کردند تا عده ای از خدا بی خبر سرمایه ذره ذره انباشته شده امثال بنده را چپاول نمی کردند .
    البته بنده از کنار این موضوع به سادگی عبور نخواهم کرد و از تاثیرات شخصی و وجهه اجتماعی خود در موقعیت های لازم بویژه انتخابات به شیوه خود عمل خواهم کرد .
    به قول آقا دوران بزن در رو به سر آمده است .

پیام بگذارید