طرح شهاب با وظایف مدارس استعدادهای درخشان ارتباطی ندارد

خبرگزاری فرهنگیان

اخبار آمورش و پرورش: رییس مرکز ملی استعدادهای درخشان گفت: مدارس استعدادهای درخشان بیشتر بر استعدادهای ریاضی تمرکز دارد، شناسایی دانش آموزانی که در سایر رشته ها مستعد هستند، یا محل زندگی شان فاقد مدرسه استعدادهای درخشان است در طرح شهاب انجام می شود.

حسین شجاعی در گفت و گو با خبرگزاری فرهنگیان درخصوص طرح شهاب و تفاوت آن با پذیرش مدارس استعدادهای درخشان اظهار داشت: طرح شهاب ربطی به مدارس استعدادهای درخشان ندارد. با توجه به اینکه مدارس استعدادهای درخشان بیشتر بر استعدادهای ریاضی تمرکز دارد، شناسایی دانش آموزانی که در سایر رشته ها مستعد هستند، یا محل زندگی شان فاقد مدرسه استعدادهای درخشان است در طرح شهاب انجام می شود.

 

وی افزود: آنچه در این طرح اتفاق می افتد دو بخش دارد. شناسایی و هدایت. در طرح کوچک فعلی که شامل یک منطقه از هر استان بوده و امسال پوشش آن 3 برابر می شود فقط روی شناسایی تمرکز دارد و هدایت آنها به دوره متوسطه موکول می شود که البته بسته های خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

شجاعی اضافه کرد: فعلا برنامه ما تامین مدرس استانی برای شناسایی استعدادهاست. شرکت کنندگان در این دوره روش های شناسایی را می آموزند و سپس در استان خود به آموزش معلمان می پردازند.

 

رییس ستاد اجرایی طرح ملی شهاب درخصوص مرحله هدایت تحصیلی استعدادهای شناسایی شده گفت: در این مرحله مرکز استعدادهای درخشان به کمک پژوهش سراها، کانون های پرورشی، دانشگاه ها، مساجد، و ان جی اوها در کنار آموزش و پرورش وظیفه هدایت تحصیلی را برعهده میگیرد.

 

شجاعی به برخی همکاریهای مرکز با سیستم آموزش عادی اشاره کرد و گفت: مثلا کتابهای تکمیلی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان امسال توسط دفتر تالیف کتب درسی تهیه شده که می تواند به هدف پیشرفت تحصیلی مورد استفاده علاقه مندان در مدارس عادی قرار گیرد بدون آنکه تاثیری بر نمراتشان داشته باشد.

 

رییس مرکز ملی استعدادهای درخشان در پاسخ به علت اجرای آزمایشی طرح ملی شهاب اظهار داشت: ما طرح را کوچک شروع کردیم تا به تدریج روش های تربیت معلم برای شناسایی استعدادها را اصلاح کنیم. بعد از 3 سال وقتی معلمان قابلیت شناسایی را به بهترین شکل دارا شدند و همبستگی خوبی در مجموعه ایجاد شد، هدایت تحصیلی را آغاز می کنیم که بر حسب امکانات مدرسه، منطقه و استان به بخش های مختلف تقسیم می شود.

وی درخصوص همکاری مرکز ملی استعدادهای درخشان در زمینه های شناسایی استعدادها در طرح شهاب گفت: در حال حاضر 8 ساحت استعدادی مدنظر قرار داده شده که برای آنها برنامه های هدایتی در دوره متوسطه اول و دوم در نظر گرفته شده است. برنامه ما تربیت است؛ هم در شناسایی و هم تامین شرایط و محصولات در بخش هدایت.

Related posts

Leave a Comment