خانواده‌ها سناریویی برای اوقات فراغت فرزندانشان ندارند

خبرگزاری فرهنگیان

حامد علامتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان با اشاره به اینکه هیچ‌‌یک از نهادها متولی اوقات فراغت نیستند و متولی اصلی در این زمینه خانواده است، اظهار داشت:‌احساس مسئولیتی که خانواده در زمینه اوقات فراغت فرزندانش دارد را هیچ نهادی نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: 100 درصد اوقات فراغت را خانواده باید مدیریت کند هم‌اکنون اشکال در این است که اوقات فراغت را صحیح معنا نکرده‌ایم. فراغت تعاریف مختلفی دارد. فراغت یعنی فرصتی که می‌خواهیم برای آن برنامه ریزی داشته باشیم تا به نحوی صحیح از آن استفاده شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ادامه داد:‌ اشکال ما این است که به غیر از محیط خانواده به دنبال فراغت هستیم اما تنها جایی که متولی فراغت بوده خانواده است و پدر و مادر باید برای فرزند خود مدیریت اوقات فراغت را داشته باشند و اگر فرد دیگری به غیر از آنها این موضوع را مدیریت کنند یعنی پدر و مادر مسئولیت خود را واگذار کرده‌اند.

علامتی گفت: اشکال در این است که خانواده‌ها سناریویی برای اوقات فراغت ندارند و به دنبال کارگردان هستند در حالیکه کارگردان سناریوی اوقات فراغت باید پدر و مادر باشند و این موضوع را مدیریت کنند. متولی‌گری اوقات فراغت فرزندان بر عهده خانواده است. اینکه فرزند را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند و از صبح تا شب اوقاتش را پُر می‌کنند به معنای واگذاری مسئولیت است و از این طریق خانواده خیال خود را راحت کرده است چرا که پدر و مادر هر دو شاغل بوده و در خانه نیستند بنابراین تمایل دارند فرزندشان صبح همراه آنها از خانه خارج شده و شب همراه آنها به خانه بازگردد.

وی بیان کرد:‌ شب هم که اعضای خانواده به خانه باز می‌گردند همگی خسته بوده و فقط فرصت خوردن شام را دارند. اوقات فراغت هم در درون خانواده و هم بیرون از خانواده شکل می‌گیرد. خانواده تصور می‌کند اوقات فراغت فقط در فصل تابستان است در حالیکه اوقات فراغت در طول زندگی یک انسان شکل می‌گیرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در پاسخ به این پرسش که دستگاه‌ها و نهادهای دیگر مانند اتحادیه در بحث اوقات فراغت چه وظایفی را بر عهده دارند؟ گفت:‌ نهادهای دیگر فرصت‌هایی را برای اوقات فراغت بهتر فراهم می‌سازند اما پدر و مادر باید در کنار فرزندان خود بوده و از برنامه‌های سایر نهادها نیز استفاده کنند. مشکل آنجاست که خانواده‌ها به طور کل بحث اوقات فراغت را رها می‌کنند.

علامتی اظهار داشت: تصور کنید، اعضای یک خانواده شب کنار یکدیگر شام خورده و با هم گفت‌وگو می‌کنند،‌فرزند با پدر و مادرش صحبت کرده و آنها به صحبت‌های او گوش داده و فرزندشان را راهنمایی می‌کنند این نوعی اوقات فراغت است. مادری که دست فرزندش را گرفته و با هم به بازار می‌روند این هم نوعی اوقات فراغت است اما این مسائل امروزه کمرنگ شده است.

وی افزود: اردوهای دانش‌آموزی خوب و سازنده است اما چقدر خوب می‌شود که این اردوها با حضور والدین برگزار شود. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برخی اردوها را با خانواده دانش‌آموزان برگزار می‌کند.اوقات فراغت باید خانواده را تقویت کند و اتحادیه تلاش می‌کند تا در برنامه‌های خود در این زمینه به قوام خانواده‌ها بیندیشد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان عنوان کرد:‌ تصور کنید در روز جمعه تمام اعضای خانواده اقدام به نظافت خانه می‌کنند این نوعی اوقات فراغت است. نباید موضوع اوقات فراغت را پیچیده کرد. با خانواده به پارک و تفریح رفتن اوقات فراغت است. مسئولیت اول و آخر اوقات فراعت بر عهده خانواده است. هم‌اکنون خانواده‌ها چقدر برای اوقات فراغت فرزندانشان زمان می‌گذارند؟

علامتی ادامه داد: باید فرزند و پدر و مادر را به یکدیگر برسانیم. فرزند وقتی در خانه است باید احساس آرامش کند به همین دلیل اعتقاد داریم که متولی اصلی اوقات فراغت خانواده‌ها هستند.

انتهای پیام/

Related posts

Leave a Comment