اجرای طرح «همیار مشاور» در دوره متوسطه اول/ تجلیل از الگوهای برتر حوزه تربیتی

خبرگزاری فرهنگیان

اخبار آموزش و پرورش: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح همیار ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ابوالقاسم عیسی‌مراد مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص طرح «همیار مشاور»، اظهار داشت: در دوره نوجوانی وقتی فشار و مشکلات بر نوجوانان زیاد می‌شود اغلب برای دریافت کمک به سوی یکی از همسالان خود می‌روند و لذا چنانچه با آموزش و مهارت‌آموزی شرایطی را برای حمایت همسالان از هم فراهم آوریم، این فرایند طبیعی ممکن می‌‌شود.

وی با بیان اینکه در اینجا توجه به ظرفیت‌ بالقوه‌ در گروه همسالان دانش‌آموز برای شرکت فعال در برنامه‌های مشاوره دارای اهمیت است، افزود: اغلب دانش‌آموزان دارای مشکل‌ ترجیح می‌دهند برای طرح مسائل خود و دریافت کمک اول به همسالان خود مراجعه کنند.

عیسی‌مراد یادآور شد: بر این اساس با بهر‌ه‌گیری از این رویکرد در مدارس می‌توان زمینه را برای توانمند ساختن دانش‌آموزان و ارائه فرصت‌هایی به آنان جهت مشارکت در فعالیت‌های مشاوره‌ای و پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر فراهم آوریم و به مهمترین دستاورد که همان توسعه و تقویت مهارت‌‌های فردی، اجتماعی و ساخت رفتارهای سالم است، دست یافت.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ اولین همایش ملی «همیارمشاور» در تابستان سال جاری در حال برگزاری است که هفته گذشته بخش دختران در اردوگاه رامسر برگزار شد و از فردا نیز بخش پسران شروع می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح «همیار مشاور» گفت: تحقیقات و مطالعات فراوان نشانگر آن است که توانمندی و مشارکت کامل افراد در تغییر رفتار آنان بسیار است و در برنامه مشاوره همتایان به عنوان نوعی برنامه مشارکتی است چراکه دانش‌آموزان نوجوان ترجیح می‌دهند در امور مشکلات خود با همسالان مشورت کنند.

عیسی‌مراد بیان داشت: در این برنامه تعامل افقی در بین اعضای گروه ایجاد می‌شود که می‌تواند عامل مهمی در موفقیت برنامه‌ مذکور باشد و این تعامل می‌تواند در تمام فرایند برنامه آموزشی به صورت فعالانه توسط همسالان صورت بگیرد و در طراحی این روند، بی‌نظیرترین فرصت‌ها برای یادگیری و انتقال اطلاعات برای گروه‌های هم‌سال ایجاد می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث همیار مشاور برنامه خوبی است و ضرورت آن این است که دانش‌آموزان حس کنند می‌توانند پیام خودشان را به مشاوران مدارس منتقل کنند، گفت: اهداف طرح همیار مشاور شامل «کمک به رشد سازگاری فردی و اجتماعی دانش‌آموزان و ارتقای سطح سلامت روان»، «تقویت توانمندی‌های فردی، اجتماعی و ارتباطی دانش‌آموزان مبتنی بر دانش‌های پیشرفته روز»، «تقویت حفظ مسئولیت‌پذیری و ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی در بین دانش‌آموزان برای حفظ و ارتقای سلامت روان خود و سایر دانش‌آموزان»، «مهیا ساختن زمینه برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سالم و بهره بردن از هنجارهای گروهی در گرو همسال جهت پیش‌گیری از بروز رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان»، «ترویج فرهنگ راهنمایی و مشاوره در میان دانش‌آموزان و جامعه»، «تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به خدمات مشاوره‌ای در مدرسه و شناسایی و ارجاع به موقع دانش‌آموزان در معرض خطر»، «تقویت تشکل‌های همسال جهت پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر» و «حفظ ارتقای سلامت روان و ارتقای آموزش‌های تحصیلی، شغلی و بهداشت روان» است.

وی حیطه عمل «همیار مشاور» در کشور را «اداره کل امور تربیتی و مشاوره معاونت پرورشی و فرهنگی به عنوان برنامه‌ریزی، سیاست‌گذار و ناظر»، «معاون پرورشی و اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره مشاور استان‌ها به عنوان برنامه‌ریزی و مسئول ناظر طرح در استان»، «معاونت پرورشی و فرهنگی و کارشناسی مشاوره تمامی مناطق به عنوان مجری»، «مشاوران مدارس به عنوان مجری» و «دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول را مشمول طرح» برشمرد.

عیسی‌مراد با اشاره به مراحل اجرای طرح همیار مشاور افزود: اولویت اجرای این برنامه در واحدهای آموزشی است که مدیر واحد آموزشی داوطلب اجرای برنامه بوده و در کارگاه آموزشی برنامه همیار شرکت می‌کند و مشاور واحد آموزشی دوره آموزش ضمن خدمت مهارت‌های زندگی و برنامه همیارمشاور را گذرانده و علاقه‌مند به اجرای برنامه است و ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و مشاوره است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نمایندگی از دانش‌آموزان که بین 10 تا 12 نفر از هر استان هستند در همایش همیارمشاور دعوت شدند و به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود پیام دیگر دانش‌آموزان را به مسئولان این حوزه منعکس کنند.

وی تصریح کرد: روش انتخاب «همیاران مشاور» از بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه در هر سال تحصیلی به شرح زیر انتخاب می‌شوند که شامل معرفی برنامه همیار مشاور در مراسم صبحگاه مدرسه و تهیه تراکت، بروشور و اطلاع‌رسانی درباره آن و اعلام فراخوان عمومی برای ثبت‌نام از داوطلبان (تا 20 مهرماه)، نصب پوستر فراخوان در مدارس مجری تا (20 مهرماه)،تکمیل فرم ثبت‌نام توسط داوطلبان تا (30 مهرماه)،بررسی شرایط داوطلبان مشاور مدرسه و انتخاب همیاران،شرکت همیاران در کارگاه آموزشی – توجیهی و دریافت کارت همیار مشاور و آغاز رسمی فعالیت همیار مشاور با ادای سوگند جمعی در روز پانزدهم آبان و مقارن با هفته دانش‌آموز است.

عیسی‌مراد با اشاره به ویژگی‌ها و شرایط لازم برای انتخاب همیاران افزود: این شرایط شامل «برخورداری از توانمندی معنوی، فرهنگی، علمی و اجتماعی»، بهره‌مندی از تفکر منطقی و قدرت تجزیه و تحلیل»، «حسن اشتهار در مجموع ارکان مدرسه برخورداری از سلامت روان، توانایی در برقراری ارتباط مؤثر با همسالان خود، مقبولیت در و بین دانش‌آموزان»، «علاقه‌مندی به انجام امور داوطلبانه و فعالیت‌های یاری‌رسانی به همسالان خود»، «عملکرد یا موفقیت تحصیلی در حد متوسط به بالا و رضایت والدین مبنی بر موافقت فعالیت دانش‌آموز همیار در این برنامه» عنوان کرد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عناوین آموزشی برای همیاران را شامل «آشنایی با ویژگی‌ها و اهداف برنامه همیار مشاور و نقش خود در آن»، «آشنایی با شرح وظایف و خصوصیات همیاران مشاور»، «آشنایی با مفاهیم بهداشت روان»، «راهنمایی و مشاوره»، «آموزش مفاهیم و چگونگی انتقال هویت اسلامی ـ ایرانی»، «آموزش مفاهیم و چگونگی انتقال سبک زندگی اسلامی – ایرانی»، «آموزش مفاهیم و چگونگی انتقال آداب و مهارت‌های زندگی»، «آموزش مهارت‌های رهبری گروه، مهارت‌های ارتباطی، الگودهی و شکل‌دهی رفتارهای سالم»، «آموزش ارتباط با دانش‌آموزان آسیب‌پذیر و دارای مشکلات سلامت روانی»، «آموزش در زمینه موضوعات مختلف سلامت روانی نظیر پیشگیری و ارتقای مشاوره‌های تحصیلی، مداخلات اولیه»، «آموزش در زمینه رازداری و امانتداری و ارائه دستورالعمل‌های اجرایی وظایف همیاران» عنوان کرد.

وی با اشاره به مسئولیت همیاران در طرح گفت: مسئولیت آنها شامل «تسهیل‌گران راهنمایی و مشاوره»، «ایجاد فضای یادگیری مثبت و مناسب با مأموریت‌های مدرسه»، «قوام‌بخشی فرهنگ عمومی و کارکردهای مشاوره‌ای و راهنمایی در مدرسه»، «کمک به رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان»، «یاری‌رسانی به همسالان خود در زمینه‌های بهداشت روان، تحصیلی و شغلی»، «ارجاع دانش‌آموزان نیازمند خدمات بهداشت روان، راهنمایی و مشاوره به مشاور مدرسه»، «همکاری با مشاور مدرسه در اجرای برنامه‌های بهداشت روان» و «همکاری با تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه» است.

عیسی‌مراد گفت: اخیراً سایتی به نام همیارمشاور دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است که نشانی آن hm.medu.ir است که اهداف ضرورت‌ها و برنامه‌ها در آن منعکس شده و محاوره‌ها از طریق این سایت انجام می‌شود و در اینجا پیام‌های دانش‌آموزان و موضوعات «همیارمشاور» منعکس می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص تجارب برتر تربیتی نیز گفت: مدارس از طریق نواحی به استان معرفی شدند و ما نیز تعدادی از آنها را مورد تشویق قرار می‌دهیم یعنی هر کس در آموزش و پرورش تجارب برتری در حوزه تربیتی داشته باشد و نیز الگوهای برتر درس تفکر و سبک زندگی تجلیل می‌شوند که بیش از 2 هزار نفر هستند و توسط استان‌ها انتخاب شدند و از بین آنها 130 تا 140 نفر در هشتم و نهم شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان پرورشی تجلیل خواهند شد.

عیسی‌مراد با بیان اینکه طرح «رابطان هسته‌های مشاور» در حال اجراست، افزود: این طرح در مقطع ابتدایی انجام می‌شود و رابطان «هسته‌های مشاور» نقش مشاور مدرسه را ایفا می‌کنند و از معلمان هستند، ضمن اینکه برخی دوره‌های مختلفی را دیده‌اند؛ این افراد که حدود 28 هزار نفر در سطح کشور هستند به صورت داوطلبانه در این زمینه همکاری می‌کنند.

به گزارش فارس، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هسته‌های مشاور در همه استان‌ها فعال بوده و 740 هسته وجود دارد که مدارسی که نیاز پیدا کنند به آنها دسترسی دارند.

وی عناوین فعالیت‌های اداره کل امور تربیتی و مشاوره در شهریورماه سال جاری را شامل «برگزاری همایش دانش‌آموزی همیار مشاور کشور در اردوگاه میرزا کوچک‌خان رامسر ویژه 640 نفر دانش‌آموز منتخب همیار مشاور»، «تمهید مقدمات به کارگیری مشاوران متخصص در هسته‌های مشاوره مناطق»، «تربیت مدرسان عالی هدایت تحصیلی براساس نظام جدید آموزشی»، «راه‌اندازی و فعال‌سازی سایت دانش‌آموزی همیار مشاور»، «تهیه دستورالعمل و تقویم اجرایی فعالیت‌ مشاوران در مدارس متوسطه دوره اول»، «برنامه‌ریزی و اجرایی کردن آزمون‌های مشاوره‌ای به صورت آنلاین در مدارس کشور»، «تقدیر از استان‌های برتر در زمینه هفته معرفی مشاغل و تحلیل آزمون علمی مشاوران» و «ارسال نتایج آن به استان‌ها جهت برنامه‌ریزی آموزشی مشاوران مدارس» برشمرد.

انتهای پیام/

 

Related posts

Leave a Comment